به فیلم «دسته دختران»بازنمایی «تجربه زنانه از جنگ»
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۸۷۶۸
خبرگزاری فارس-گروه سینما: «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و تهیهکنندگی محمدرضا منصوری با نگاهی آزاد و بر اساس روایتهای واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساختهشده است. کارگردان این فیلم الگوی زن منفعل و مرد فعال را که در سینمایی دفاع مقدس موضوعیت دارد را به چالش میکشد. فیلم «دسته دختران» روایتگر زنانی است که بهاندازه مردان زخمخوردهاند، اما ما کمتر چیزی از آنها و خاطراتشان شنیدهایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر خانم قیدی تنها زن حاضر در جشنواره است. منیر قیدی پیشازاین فیلم سینمایی «ویلاییها» را با قصه خانوادههای فرماندههان جنگ در پشت جبهه کارگردانی کرده بود.
فیلم مجموعهای از خرده روایتها را کنار و در امتداد هم ارائه کرده است. شاید بزرگترین نقد به فیلم ضعف فیلمنانه و غیاب نخ تسبیحی است که به شکل انسجامبخشی توانسته باشد مهرهها(خرده روایتها) را به هم وصل کند.
اما نکته کلیدی فیلم «دسته دختران» بازنمایی روایتی زنانه از جنگ است، کارگردان این اثر هنری بر بخشهایی از جنگ 8 ساله نور افکنده که طی همه این سالها کمتر بدان پرداختهشده است. این فیلم روایت مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است و با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه به خانه خرمشهر، اولین تصاویر سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است.
وقتی میگوییم نگاه زنانه لزوماً منظور حضور زنان بهعنوان قهرمانان اصلی فیلم نیست. بل آن چیزی که دراینبین اهمیت دارد اثری سینمایی است که تلاش کرده است شیوه بیانش نیز زنانه باشد.
جلوههای ویژه، قاببندی، تدوین، گریم، تصویربرداری، نور، صدا، صحنهپردازی و... در کنار محتوا و مفاهیمی چون امید، همسر داری، عشق (در همه ابعادش)، عواطف عمیقاً حسی و انسانی، مقاومت، صبوری، وفاداری، تلاش، رشادت، مهر مادری، دیگر خواهی، ازخودگذشتگی، ایثار و...دهها فضیلت دیگر که در این فیلم به نمایش گذاشتهشده است در پیوند با شیوه بیان شاعرانه همه در شکل دادن به این نگاه زنانه سهیم هستند.
درواقع فیلم دسته دختران هم در موضوع و محتوا متمرکز بر بازنمایی زنان است هم در شیوه بیان و فرم کار تلاش کرده است زنانه باشد. فرمهای معناداری که کمتر در سینمای این سالها رد آن را میتوان یافت.
خوب میدانیم که نقش زنان در جنگ تحمیلی نادیده گرفتهشده و ما هم کمتر از نقش زنان در دفاع شنیدهایم، در سالهای جنگ و حتی بعدازآن مردان دستبهکار نوشتن جنگ شدند و روایتی مردانه از جنگ را پیش کشیدند. در دهه اخیر اما روایتهای زنانه از جنگ مجال بروز پیداکردهاند، ادبیات داستانی پیش از هر رسانهای محل ظهور این رویکرد نو به جنگ بوده است.
کتابهایی چون «دا»، «دختر شینا»، «دختران اُ. پی.دی»، «دختری کنار شط»، «یکشنبه آخر»، «حنانه»، «من زندهام»، «لیلا»، «نامههای فهیمه»، «ننه علی»، «گلستان یازدهم» و «دوره درهای بسته»، با نگاهی زنانه به جنگ نگارش شده است و حالا «دسته دختران» یک جمعبندی بصری از این خرده روایتهای ناگفته از جنگ را به زبان سینما بازنمایی کرده است.
در فیلمهایی که درباره جنگ تحمیلی ساختهشدهاند عموماً با زنانی مواجه هستیم که بهگونهای کلیشه یا در حال بدرقه همسران و فرزندانشان بودهاند یا پشت جبهه مشغول آماده کردن تجهیزات. دسته دختران اما روایتگر زنانی است که پا بهپای مردان جنگیدهاند. روایتگر آنهایی است که در روزهای محاصره و حمله در خرمشهر ماندند و پا پس نکشیدند. روایتگر زنانی که در دل جنگ حضورداشتهاند.
با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ زنان بهعنوان بخش قابلتوجهی از جمعیت کشور، وظیفه خود را برای حفظ میهن از تجاوز دشمن به نحو مطلوب انجام دادند و با توجه به شرایط موجود به ایفای نقش خود پرداختند. اینان سربازان گمنامی بودند که بار سنگین تدارکات جبهه جنگ و برخی وظایف دیگر را بر دوش میکشیدند. هجوم یکباره دشمن به مناطق مرزی و همچنین بمبارانهای هوایی به شهرها ایجاب مینمود که زنان بهصورت مستقیم در مناطق جنگی حضور پیدا کنند.
بر اساس آمار تهیهشده از فهرست شهدای جنگ تحمیلی زنان قهرمان ایران بین سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷، ۶ هزار و ۴۲۸ نفر زن، شهید شدند که بیشتر آنها در بمباران و موشکباران شهرها جان باختند. طبق آماری به نقل از نشریه داخلی بنیاد شهید و امور ایثارگران، ۵۰۰ نفر از این افراد رزمنده بودند، بیشتر این زنان مجرد و ۲۵۰۰ نفر از آنان در سن ۱۰ تا ۳۰ سال بودند. همچنین بر اساس آمار بنیاد جانبازان و امور ایثارگران که در شهریور ۱۳۸۱ به تفکیک جنسیت و گروههای جانبازی منتشر شد، تعداد کل جانبازان زن ۵ هزار و ۷۳۵ نفر است که از این تعداد ۳ هزار و ۷۵ نفر بالای ۲۵ درصد جانبازی دارند. درباره تعداد اسرای زن جنگ تحمیلی، ۲۳ زن اسیر اعلامشده است، همچنین ۲۲ هزار و ۸۰۸ امدادگر و ۲ هزار و ۲۷۶ پزشک زن به جبههها اعزام شدند.
بر اساس پژوهشی با عنوان «تجربه زنانه از جنگ» (غلامرضا جمشیدیها و نفیسه حمیدی، ۱۳۸۶) تجربیات زنان از جنگ در ۶ مفهوم شامل تجربه ازجاکندگی، انفجار در ساختار خانواده، تغییر در خویشتن زنانه، تجربه بدن زنانه، تعلیق و تجربه و بازجایگیری در زندگی روزمره دستهبندیشده است. به نظر می رسد کارگردان فیلم دسته دختران مطالعات دقیقی از این دست پژوهشها داشته است و هم رد ادبیات داستانی دفاع مقدس و مطالعاتی که در این باره صورت گرفته است در اثر کاملا مشهود است.
از دیگر هنرهایی که فیلم ساز بدان توجه ویژه داشته است هنر عکاسی است. عکسهای دفاع مقدس منبع بسیاری از قاب بندی ها و فضاسازیهای فیلم دسته دختران بوده است.
بهطورکلی میتوان نوشت طی چهار دهه گذشته سینمای ایران روایتهای زنانه از جنگ را در اولویت قرار نداده است. اکثر فیلمنامهها را مردها نوشتهاند و بیشتر فیلمها را مردان ساختهاند، این شده که روایتهای زنانه در تاریخ گمشدهاند. حتی وقتی عکسهای دفاع مقدس را میبینیم، زنان را در نقش کسانی میبینیم که دارند مردهایشان را بدرقه میکنند، کمتر دیدهایم (حتی میتوان نوشت اصلاً ندیدهایم) زنانی را که اسلحه در دست داشته و دوشادوش مردان بجنگند.
چهره زنان در جنگ که معمولاً در واسطه با روی مردانه جنگ، یعنی همسر یا مادر شهید به تصویر کشیده شده است در دسته دختران وضعیتی تازه به خود میگیرد. روایتی که زنان فعالانه و پابهپای مردان آن را پیش بردهاند. زنان این فیلم نقشآفرین و اثرگذار نمایش دادهشدهاند.
کارگردان این فیلم الگوی زن منفعل و مرد فعال را که دربسیاری از آثار سینمایی دفاع مقدس موضوعیت دارد را به چالش میکشد. دسته دختران روایتگر زنانی است که بهاندازه مردان زخمخوردهاند، اما ما کمتر چیزی از آنها و خاطراتشان شنیدهایم.
در تحلیل نهایی فیلمساز تلاش میکند به دوربینش نگاهی زنانه ببخشد و تصاویر مرتبط با برنامه مردسالارانه صنعت سینما را واسازی کند. متعاقب آن، چرخشی صورت گرفته تا اندیشههای زنانگی پیش کشیده شود و تجربههای فراموششده یا کمتر گفتهشده زنان بازسازی گردد.
درنهایت اینکه در بین بازیگران نامآشنای فیلم (نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی، هدی زینالعابدین و صدف عسگری) به زعم منتقدان خانم پانتهآ پناهیها یکی از مهمترین بازیهای عمر بازیگری خود را ارائه کرده است و بالقوه میتواند یکی از کاندیداهای اصلی بازیگری نقش مکمل زن باشد. پناهیها در این فیلم با گریمی متفاوت ایفاگر نقش زنی مقتدر است که به واسطه نوع بازی و حالتهای چهرهاش توانسته بیشتر از دیگر شخصیتهای فیلم باورپذیر و تاثیرگذار باشد. هرچند قابل پیشبینی است که فیلمی با این جسارت و روحیه که بانظمی دقیق و مبتنی بر شناختی نو از سینمای دفاع مقدس ساختهشده است بسیاری از جوایز را به خود اختصاص دهد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز چهلمین جشنواره فیلم فجر منیر قیدی فرشته حسینی نیکی کریمی سینمای زنانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۸۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دونگ کوای ؛ جینسنگ زنانه و نسخه ای که می تواند خطرناک باشد(+عکس)
عصر ایران - دونگ کوای یک گیاه سنتی چینی است که از آن برای اهداف دارویی استفاده می شود. این گیاه می تواند در درمان اختلالات قاعدگی و مشکلات زنان مفید باشد اما در ترکیب با یک سری داروهای خاص خطرناک است و باید احتیاطات مصرف در خصوص آن در نظر گرفته شود.
با استناد به مطالعه ای که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است، دونگ کوای (Angelica sinensis) گیاهی چند ساله و بومی چین است که سابقه ای طولانی در طب سنتی چینی (TCM) دارد. پزشکان به دلیل کاربرد سنتی این گیاه برای حفظ سلامت زنان، گاهی اوقات از آن تحت عنوان «جینسنگ زنانه» یا «تونیک زنانه» نیز یاد می کنند.
گیاه مذکور حاوی فیتواستروژن هایی است که در واقع ترکیبات گیاهی با قابلیت تقلید نسبی اثرات استروژن در بدن به شمار می روند. این فعالیت استروژنی ممکن است به تنظیم عدم تعادل هورمونی در بانوان کمک کند، اما همچنان به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
فرآورده های حاوی دونگ کوای معمولا شامل ریشه گیاه هستند که حاوی بالاترین غلظت ترکیبات فعال زیستی مسئول اثرات درمانی آن است. گفتنی است که این گیاه به صورت خشک شده از طریق عطاری ها قابل تهیه است.
دونگ کوای به درمان چه مشکلاتی کمک می کند؟متخصصین TCM مصرف دونگ کوای را برای شرایط زیر توصیه می کنند:
- اختلالات قاعدگی: بانوان از دونگ کوای برای کاهش بی نظمی های قاعدگی، از جمله دوره های دردناک، خونریزی شدید و سیکل های نامنظم استفاده می کنند.
- علائم یائسگی: برخی از بانوان از مزایای دونگ کوای برای مدیریت علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تغییرات خلقی بهره می برند. با این حال، شواهد علمی محدودی برای حمایت از این کاربرد وجود دارد.
- سندرم پیش از قاعدگی (PMS): این گیاه ممکن است به کاهش علائم PMS مانند حساسیت سینه ها و تغییرات خلقی کمک کند.
- باروری: برخی از افراد به صورت محلی از دونگ کوای برای تقویت قدرت باروری استفاده می کنند.
- پشتیبانی از سیستم ایمنی: به گفته محققان دونگ کوای دارای خواص تقویت کنندگی سیستم ایمنی است.
- سلامت قلب و عروق: برخی از مطالعات قدیمی نشان می دهند که دونگ کوای ممکن است با بهبود گردش خون بر سلامت قلب و عروق تاثیر مثبت بگذارد.
- تسکین درد: مردم محلی از دونگ کوای برای تسکین درد از جمله سردرد و درد مفاصل استفاده می کنند.
- ضد التهاب: دونگ کوای حاوی ترکیباتی با خواص ضد التهابی ارزشمند است.
موارد احتیاطافرادی که قصد مصرف دونگ کوای را دارند باید با پزشک متخصص و با داروساز خود مشورت کنند. در واقع وضعیت سلامت عمومی، داروهای مصرفی فعلی و مکمل ها در این افراد در نظر گرفته می شود.
در صورت استفاده از دونگ کوای، افراد باید اقدامات احتیاطی زیر را رعایت کنند:
- بارداری: دونگ کوای برای استفاده در دوران بارداری نامناسب است، زیرا ممکن است روی رحم تاثیر بگذارد. اگر کسی این گیاه را در 3 ماه اول بارداری مصرف کند، ممکن است به ناهنجاری های مادرزادی نیز منجر شود.
- اختلالات خونریزی دهنده: گیاه مورد نظر ممکن است روند لخته شدن خون را کند کند و خطر خونریزی و کبودی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی دهنده افزایش دهد.
- شرایط حساس به استروژن: افراد مبتلا به شرایط حساس به هورمون، مانند سرطان سینه، سرطان تخمدان، آندومتریوز یا فیبروم های رحمی باید از مصرف دونگ کوای اجتناب کنند. این گیاه مانند استروژن عمل می کند و ممکن است بیماری های مذکور را تشدید کند.
- شیردهی: پزشکان هنوز مطمئن نیستند که آیا دونگ کوای در دوران شیردهی بی خطر است یا خیر. بنابراین بهتر است از مصرف این گیاه در دوران شیردهی خودداری شود.
- جراحی: افراد باید دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده مصرف دونگ کوای را متوقف کنند زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.
در مجموع استفاده طولانی مدت یا بیش از حد از دونگ کوای می تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند.
تداخلاتمصرف دونگ کوای به همراه برخی از داروها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. این گیاه و داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، روند لخته شدن خون را کند می کند. بنابراین افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، نباید دونگ کوای مصرف کنند.
علاوه بر این، مصرف دونگ کوای همراه با داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.
افراد باید از مصرف دونگ کوای در کنار مکمل هایی که فرآیند لخته شدن خون را به تاخیر می اندازند و کند می کنند نیز اجتناب کنند، مانند:
- زنجبیل
- سیر
- جینکو
- پاناکس جینسنگ
عوارض جانبیعوارض جانبی گیاه دونگ کوای ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- حساسیت به نور
- حساسیت پوست به نور که باعث تغییر رنگ، خارش یا تورم می شود
- از دست دادن اشتها
- نفخ
- اسهال
- تب
- آروغ زدن
- افزایش فشار خون
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: هوجیچا ؛ از چای سبز برشته شده ژاپنی تا تقویت عملکرد شناختی!